Op één na hoogste aantal starters in tien...

Geld en financiën
Plaats reactie
William82
Site Admin
Berichten: 75
Lid geworden op: 20-02-2018 13:10

Op één na hoogste aantal starters in tien...

Bericht door William82 » 06-04-2018 13:03

Op één na hoogste aantal starters in tien jaar

Dit jaar zijn er in de arrondissementen Mechelen en Kempen 2.155 ondernemingen opgestart. Het op één na hoogste aantal in tien jaar. Dat blijkt uit gegevens van bedrijvendatabank Belfirst, op vraag van werkgeversorganisatie Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. “2017 was een uitzonderlijk jaar voor starters, het eerste kwartaal 2018 gaat op dat elan door”, zegt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Mechelen-Kempen.

Gemiddeld wagen elke dag 24 ondernemers de sprong, in de arrondissementen Mechelen en Kempen. Ze beginnen op zichzelf. Het kan gaan van kmo’s, eenmanszaken tot vzw’s. “We stellen vast dat die nieuwe ondernemingen niet alleen in de grootsteden opduiken. Maar ook in de kleinere gemeenten zien we meer activiteit. Startende ondernemers zijn belangrijk voor onze regio”, zegt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen.

Voor de eerste drie maanden van 2018 gaat het om 2.155 nieuwe ondernemingen in de regio Mechelen-Kempen. Daarmee kent 2018 de op één na beste start van de voorbije tien jaar voor beginnende ondernemers. Enkel 2017 was nog beter met 2.359 starters die tussen begin januari en eind maart een zaak zijn begonnen. Daarmee volgen de regio’s Mechelen en Kempen dezelfde tendens als de rest van Vlaanderen. Voor het eerste kwartaal: 18.954 nieuwe ondernemingen, in dezelfde periode vorig jaar nog 19.406 ondernemingen.

Er zit een lichte knik in de cijfers. Die tendens gaat Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen de komende weken en maanden zeker opvolgen. “2017 was een uitzonderlijk jaar, maar 2018 gaat voorlopig op dat elan verder. Vergeet niet dat er in dit eerste kwartaal nog altijd dubbel zoveel starters zijn als tien jaar geleden. Onze regio is meer dan ooit interessant om te ondernemen. Dat de goesting er is, stellen we ook vast bij projecten van Voka, zoals Bryo, een netwerk van jonge en gedreven ondernemers.”

Voka merkt ook op dat het aantal faillissementen in de regio Mechelen en Kempen dit trimester lager uitvalt dan vorig jaar en ook lager ligt dan in de rest van het land.

Beter klimaat

Voorbeelden van succesvolle starters zijn er genoeg. Eén van hen is Yassine Abid, medeoprichter van Aeroplane in Mechelen. Een designbureau dat onder andere virtual reality-toepassingen bouwt voor product- en merkontwikkeling. “We zijn een jaar geleden gesprongen en hebben ons dat moment nog niet beklaagd. De technologie van virtual reality werd plots betaalbaar en dat heeft onze keuze om een eigen zaak op te starten versneld”, zegt Abid. “Onze technologie opent deuren, zowel voor klanten als voor fabrikanten. Klanten die bijvoorbeeld een koersfiets kopen, kunnen die zelf samenstellen en meteen bekijken hoe die fiets er in het echt zal uitzien. Fabrikanten zijn dan weer goedkoper af omdat we prototypes van hun product kunnen laten zien, in een echte omgeving, zonder dat ze het product echt moeten maken.”

Ook Bram Gers is een jonge starter, die de sprong heeft gemaakt. Hij profileert zich met Cuisine Catering uit Turnhout als een topkok die je aan huis of op locatie kan inhuren. “Vier jaar geleden heb ik het risico genomen om op eigen benen te gaan staan. Het was de moeilijkste, maar wel de beste stap die ik voor mijn carrière kon zetten. Ik voel dat het klimaat om te ondernemen nú zelfs nog beter is dan vier jaar geleden. Ik lever verfijnde menu’s van hoog niveau. Daar is wat budget voor nodig als je die op tafel wil. Ik merk dat er nu meer budgetten beschikbaar zijn bij de klanten dan vier jaar geleden. Er is weer meer mogelijk.”

Voka – KvK Mechelen-Kempen hoopt dat de tendens aanhoudt en dat meer mensen, met het juiste advies en de juiste begeleiding, de stap zetten naar het ondernemerschap.

Bron: persdienst VOKA

Plaats reactie